Om loppet

Om loppet

Boneshakers bansträckningar är noga utvalda för att ge dig både spännande vildmark, vackra vyer och tuffa utmaningar. Grusvägarna slingrar sig igenom kuperade skogslandskap och längs mängder med sjöar och vattendrag. Det finns en kortare och en längre distans att välja mellan både fredag och lördag. Du som cyklar de längre sträckorna knyter ihop helgen med bergstempo på grus som tredje och sista etapp.

Boneshakers bansträckningar är noga utvalda för att ge dig både spännande vildmark, vackra vyer och tuffa utmaningar. Grusvägarna slingrar sig igenom kuperade skogslandskap och till oförglömliga utsikter. Det finns en kortare och en längre distans att välja mellan både fredag och lördag. Du som cyklar de längre sträckorna knyter ihop helgen med bergstempo på grus som tredje och sista etapp.

Etapp 1 – Fredag 6/9

Etapp 1 – Fredag 6/9

Korta banan | 32 km | 574 hm
GPS-spår

Varvet gör av med nästan hela asfaltkvoten direkt. De första kilometerna på grus som följer är nog mer kuperade och har kanske ett mer ojämnt underlag än fortsättningen. Denna bana har mer stigning per kilometer än lördagens korta även om den i stort upplevs som snäll. Du ska utan problem kunna njuta av stillheten och naturen, t ex den å som följer dig slingrande under flera kilometer. Håll ögonen på vägen också för den delen, det sticker upp en del sten ur vägbanan. Inte bara löst grus. De avslutande 18 kilometerna delas med den långa banan.

Korta banan | 32 km | 574 hm
GPS-spår

Varvet gör av med nästan hela asfaltkvoten direkt. De första kilometerna på grus som följer är nog mer kuperade och har kanske ett mer ojämnt underlag än fortsättningen. Denna bana har mer stigning per kilometer än lördagens korta även om den i stort upplevs som snäll. Du ska utan problem kunna njuta av stillheten och naturen, t ex den å som följer dig slingrande under flera kilometer. Håll ögonen på vägen också för den delen, det sticker upp en del sten ur vägbanan. Inte bara löst grus. De avslutande 18 kilometerna delas med den långa banan.

Korta banan | 33 km | 574 hm
GPS-spår

Varvet gör av med nästan hela asfaltkvoten direkt. De första kilometerna på grus som följer är nog mer kuperade och har kanske ett mer ojämnt underlag än fortsättningen. Denna bana har mer stigning per kilometer än lördagens korta även om den i stort upplevs som snäll. Du ska utan problem kunna njuta av stillheten och naturen, t ex den å som följer dig slingrande under flera kilometer. Håll ögonen på vägen också för den delen, det sticker upp en del sten ur vägbanan. Inte bara löst grus. De avslutande 18 kilometerna delas med den långa banan.

Map_Day1

Långa banan | 57 km | 992 hm
GPS-spår

Efter tre kilometer börjar det luta uppför ganska ordentligt och underlaget gör det inte lättare att ta sig framåt. Detta parti tar du dig nerför på hemvägen. Varvet består av både oborstad skogsgravel och belevad grusväg som passar husbilar med porslin i hyllorna. Inspirerande lättcyklade partier bryts av med mer krävande segment. Man kan säga att banan innehåller två brantare stigningar att bita i. I det branta och kurviga nerförslutet på slutet är det helt nödvändigt att se var du placerar framhjulet eftersom en del sten sticker upp rätt ordentligt ur vägbanan. Inte bara löst grus alltså. De avslutande 18 kilometerna delas med den korta banan.

Långa banan | 57 km | 992 hm
GPS-spår

Efter tre kilometer börjar det luta uppför ganska ordentligt och underlaget gör det inte lättare att ta sig framåt. Detta parti tar du dig nerför på hemvägen. Varvet består av både oborstad skogsgravel och belevad grusväg som passar husbilar med porslin i hyllorna. Inspirerande lättcyklade partier bryts av med mer krävande segment. Man kan säga att banan innehåller två brantare stigningar att bita i. I det branta och kurviga nerförslutet på slutet är det helt nödvändigt att se var du placerar framhjulet eftersom en del sten sticker upp rätt ordentligt ur vägbanan. Inte bara löst grus alltså. De avslutande 18 kilometerna delas med den korta banan.

Etapp 2 – Lördag 7/9

Etapp 2 – Lördag 7/9

Korta banan | 59 km / 1 112 hm
GPS-spår

Dagens korta bana är identisk med långa banans norra loop. Underlaget, generellt, och de mer varierat kuperade skogsvägarna gör att dagens bana är mer krävande än fredagens. Och det är nästan lika många höjdmeter per kilometer som den korta fredagsbanan har. Inledningen består av en kilometer asfalt och avslutningen av tre kilometer samma lättrullade underlag. Banan innehåller totalt nio kilometer asfalt fördelat på fyra kortare partier.

Korta banan | 59 km / 1 112 hm
GPS-spår

Dagens korta bana är identisk med långa banans norra loop. Underlaget, generellt, och de mer varierat kuperade skogsvägarna gör att dagens bana är mer krävande än fredagens. Och det är nästan lika många höjdmeter per kilometer som den korta fredagsbanan har. Inledningen består av en kilometer asfalt och avslutningen av tre kilometer samma lättrullade underlag. Banan innehåller totalt nio kilometer asfalt fördelat på fyra kortare partier.

Map_Day2

Långa banan | 116 km / 1 776 hm
GPS-spår

Inledningen består av en kilometer asfalt och avslutningen av tre kilometer samma lättrullade underlag. Banan innehåller totalt nio kilometer asfalt fördelat på fyra kortare partier. En stor andel grötiga skogsvägar. Två längre raka och hyfsat platta sträckor på snabbt grus. Efter knappt 7 mil är det dags för CykelCity's Bergspris. Backen är rätt brant och den längsta stigningen för dagen med ca 1,3 km upp till priset. Räkna med löst underlag. Den första depån väntar på toppen! Den andra depån ligger vid 99 km vilket är endast knappt 13 km från mål. Men den kan behövas.

Långa banan | 116 km / 1 776 hm
GPS-spår

Inledningen består av en kilometer asfalt och avslutningen av tre kilometer samma lättrullade underlag. Banan innehåller totalt nio kilometer asfalt fördelat på fyra kortare partier. En stor andel grötiga skogsvägar. Två längre raka och hyfsat platta sträckor på snabbt grus. Efter knappt 7 mil är det dags för CykelCity's Bergspris. Backen är rätt brant och den längsta stigningen för dagen med ca 1,3 km upp till priset. Räkna med löst underlag. Den första depån väntar på toppen! Den andra depån ligger vid 99 km vilket är endast knappt 13 km från mål. Men den kan behövas.

Etapp 3 – Söndag 8/9

Etapp 3 – Söndag 8/9

GPS-spår

Avslutande bergstempo på grus för de som kör långa banan. Gemensam rull till utan tidtagning från starten i Fredriksberg till backen. Här kan alla som vill cykla med till backen för att se loppet avgöras! Individuell start och tidtagning upp för backen på ca 3 km. Mer info kommer!

GPS-spår

Avslutande bergstempo på grus för de som kör långa banan. Gemensam rull till utan tidtagning från starten i Fredriksberg till backen. Här kan alla som vill cykla med till backen för att se loppet avgöras! Individuell start och tidtagning upp för backen på ca 3 km. Mer info kommer!

Villkor och bra att veta

Villkor och bra att veta

Start och mål

Start och mål för alla etapper äger rum mitt i lilla orten Fredriksberg, 3 km från stugbyn Säfsen Resort. I byn finns en Coop-butik, ett kafé, en pizzeria och en kiosk.

Fredagens etapper startar kl.16.00. Lördagens etapper startar kl.10.00. Söndagens bergstempo startar kl.10.00.

Start och mål

Start och mål för alla etapper äger rum mitt i lilla orten Fredriksberg, 3 km från stugbyn Säfsen Resort. I byn finns en Coop-butik, ett kafé, en pizzeria och en kiosk.

Fredagens etapper startar kl.17.00. Lördagens etapper startar kl.11.00. Söndagens bergstempo startar kl.10.00.

Cykel och utrustning  

Alla typer cyklar är tillåtna under förutsättning att de är muskeldrivna till 100%. Undantag för elassisterad cykel kan göras om det finns medicinska skäl. För att cykla loppet så fort du kan utifrån egen förmåga, är någon form av gravel/grus/cross-cykel med bockstyre och lite bredare däck, runt 35–40 mm bredd.

Du bör ha med dig utrustning för att själv kunna fixa punktering och enklare reparationer. Multiverktyg, pump/co2, däckavtagare och ett par slangar. Måste du kasta in handduken ordnar vi hämtning men tänk på att det kan ta tid innan supportbilen dyker upp.

Cykelvård

Cykeltvätt finns på Säfsen Resort.

Banskyltning och navigering

Ungefär en vecka innan start blir bansträckningarna offentliga och GPS-filer nedladdningsbara. Banorna kommer endast vara skyltade vid ett fåtal vägskäl, så vi rekommenderar starkt att använda en cykeldator eller telefon att navigera efter!

Underlag och vägkvalitet

Banorna går till allra största delen på grus- och skogsvägar med varierande skick och kvalitet. Vissa vägar är snabba och lättrullade, men många har mer ojämnt och ibland löst underlag och kan därför vara mer utmanande!

Det är alltså olika banor i samma etapper?

Yes. Du kan välja mellan antingen två kortare eller två längre etapper fredag och lördag. På fredagen är distanserna 33 km respektive 57 km och på lördagen 59 km respektive 116 km. På söndagen är det ett bergstempo på 2,8 km för de som har cyklat de längre sträckorna. Det blir resultalistor för varje etapp samt en samlad bästalista efter två etapper för er som väljer de kortare sträckorna och efter två långa etapper plus ett bergstempo på söndagen för er som cyklar längre fredag och lördag. Lördagens långa etapp innehåller även ett bergspris sponsrat av CykelCity Stockholm!

Hållbarhet och nedskräpning

Vårt mål är att göra Boneshaker till det miljömässigt mest hållbara cykeleventet, och göra det vi kan för att lyfta hållbarhetsperspektivet inom cykelvärlden.

Vi strävar efter att ha så liten klimatpåverkan som möjligt i alla led, och självklart noll nedskräpning i naturen. Ett av syftena med loppet är att bjuda in till att uppleva Bergslagens fantastiska miljöer och vildmark, och vi ska lämna det lika fint som när vi kom. Vi ber er därför att inte lämna något efter er längs banan, ta med ev. skräp från bars/gels eller punkterade slangar och släng i närmsta depå alternativt i mål.

Jämställdhet och inkludering

Cyklar är kul! Att cykla är kul! Cyklar får människor att göra roliga saker tillsammans. Vi vill skapa ett avslappnat men samtidigt utmanande cykellopp där alla ska känna sig välkomna att delta och ha kul både på och av cykeln. Från de mest tävlingsinriktade cyklisterna som kör för att vinna till de som är främst är ute efter äventyr, gemenskap och upplevelser. Oavsett kön eller bakgrund.

Boende

På Säfsen Resort finns en mängd stugor i olika storlekar, allt som allt runt 1400 bäddar. Alla Boneshaker-cyklister får extra bra priser på Säfsen Resort, läs mer här! I Fredriksberg finns vandrarhem och privata stugor som bland annat kan hittas via airbnb.se eller visitdalarna.se.

Anmälan

Anmälan öppnar onsdag den 3 maj och stänger onsdag den 4 september eller när platserna är slut.

Vad ingår i anmälningsavgiften?

En hel helg med några av de bästa gravelvägar som finns. Tidtagning på alla etapper plus sammanlagd tid. GPS-filer att navigera efter för alla banor. Sjukvårdsteam på plats. Upphämtning med bil om du råkar ut för ett värre teknisk missöde eller tvingas bryta av annan orsak. En depå på lördagens korta bana och två depåer på den långa. Förtäring efter både fredags- och lördagsetapperna. Du deltar i utlottning av fina produkter från våra sponsorer.

Blir det någon fest?

Självklart avslutas lördagen med after bike och party, så glöm inte att ta med dansskorna. Mer info och separat anmälan följer, först till kvarn!

Finns det någon åldersgräns?

Minimiålder är 16 år.

Tidtagning

Officiell tidtagning för alla med hjälp av Race.se.

Får jag pengarna tillbaka om jag inte kan delta?

Vi kan tyvärr inte återbetala någon del av avgiften. Vi rekommenderar istället dig som ska cykla lopp i Sverige att skaffa någon av Svedeas försäkringar startklar.nu i samband med att du anmäler dig till säsongens första lopp. De har två försäkringar som båda kan ge dig hela startavgiften tillbaka utan självrisk.

Försäkring och säkerhet

Du är försäkrad genom en försäkring som vi tecknar genom Folksam. Vi rekommenderar samtidigt att du har en egen olycksfallsförsäkring. Specialförsäkringsbolaget Svedea tecknar bland annat en olycksfallsförsäkring, startklar.nu.

Hjälm är självklart obligatoriskt under alla etapper.

Det kommer att finnas ett mobilt sjukvårdsteam. Vi har funktionärer ute på de ställen där banan går på landsvägen. Vanliga trafikregler gäller förstås ändå, även ute på skogsvägarna!

Intigritetspolicy

Boneshaker Gravel Rally använder dina personuppgifter enligt GDPR. Vi samlar inte in mer information än vi behöver. Informationen delas inte med tredje part och sparas inte längre än nödvändigt. Vi använder inte dina personuppgifter till annat än syftet med insamlandet vilket är för att administrera loppet.

Personuppgifter såsom namn, hemort, resultat och även fotografier och videos i vilka du förekommer, kan komma att publiceras på vår hemsida, i sociala medier och i annan marknadsföring av loppet. Hör av dig till oss om du inte vill synas på bild eller inte vill att ditt namn ska förekomma i startlista, resultatlistor, etc. Genom att du anmäler dig till Boneshaker Gravel Rally samtycker du till våra villkor ovan.

Med reservation för eventuella ändringar.

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här!

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här!

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här! 

Kontakta oss

Har du frågor? Vill du vara med och supporta Boneshaker genom sponsring eller partnerskap? Hör av dig till oss! hello@boneshaker.se

Facebook    Instagram    

Kontakta oss

Har du frågor? Vill du vara med och supporta Boneshaker genom sponsring eller partnerskap? Hör av dig till oss! hello@boneshaker.se

Facebook    Instagram    Strava

Kontakta oss

Har du frågor? Vill du vara med och supporta Boneshaker genom sponsring eller partnerskap? Hör av dig till oss! hello@boneshaker.se

Facebook    Instagram    

Boneshaker